הוסף לעגלה
0 מוצרים
סה"כ

10 עובדות על קומפוסט

הנתונים מספרים שכ-50% מהפסולת הביתית שלנו הינה אורגנית, כלומר ניתנת למיחזור. היום קל ופשוט יותר מאי-פעם ללמוד איך למחזר את האשפה שלנו. אז אחרי שעיצבנו את הגינה והקצינו מקום לקומפוסט הביתי, ריכזנו 10 נקודות ידע על קומפוסט

1) קומפוסט הוא דשן אורגני עשיר, שאינו מזיק לסביבה. תהליך הקומפוסטציה מתבצע על ידי חד תאיים המעכלים חומרים אורגניים ויוצרים חומר רקבובי העשיר בחומרי תזונה. חומר זה ניתן להחזיר לקרקע ולטייב אותה.

2) איך מתחילים??? ישנם מדריכים באינטרנט להכנת קומפוסטרים ביתיים וישנם קומפוסטרים בגדלים שונים הניתן לרכוש ומתאימים לקומפוסט ביתי, בין אם אתם גרים בבית פרטי ובין אם אתם בדירה קומה רביעית.

3) איזו אשפה שמים בקומפוסט: ירקות ופרות, צמחיה ירוקה, דשא מכוסח וכד’.

4) מה לא זורקים לקומפוסט: מוצרי חלב, ביצים, עוף, בשר, דגים ועצמות, חומרים שטופלו באופן כימי, כגון נייר כרומו ומוצרים דמויי עץ, צמחים שרוססו או צמחים נגועי מחלות. וכמובן, גם לזכוכית ומתכות אין כניסה לקומפוסט שלנו.

5) אוויר – על-מנת לזרז את התהליך הקומפוסטציה יש להוסיף חמצן לתערובת, וההסבר: אם מיכל הקומפוסט סגור, הפירוק יבוצע ע"י חיידקים א-אירוביים, דבר שיגרום לתהליך הריקבון להיות איטי יותר והקומפוסט יפריש ריחות רעים.
חירור של מיכל הקומפוסט וערבוב הערימה בתוך המיכל יאפשר כניסה של אוויר לתערובת ויצור פעילות חיידקים אירוביים ואיתם זירוז תהליך הקומפוסטציה ללא ריחות רעים בתהליך.

6) לחות - הערימה בתוך מיכל הקומפוסט צריכה להיות לחה, אך לא רטובה מידי, כך שיש להוסיף מים או מאידך להוסיף חומרים יבשים למיכל הקומפוסט בהתאם לתכולת הערימה ולמזג האוויר, למשל: ירקות ופירות מכילים כמות נוזלים גדולה יחסית.

7) ממשיך טבעי לסעיף 6 – דוגמאות לחומרים יבשים לקומפוסט: עלים יבשים, נסורת עץ טבעי, קש וכד’.

8) תולעים אדומות לזירוז תהליך הקומפוסטציה – ישנן תולעים אדומות ממשפחת השלשולים שניתן להוסיף לקומפוסט, תפקידן של התולעים לעכל את הפסולת האורגנית ולפלוט קומפוסט מוכן ומרוכז. זמן הכנת הקומפוסט תלוי בין השאר בכמות התולעים, אך הוא מהיר יותר.

9) איך נאסוף את האשפה בבית - ניתן לערום את האשפה בקערה או בדלי ולשפוך למיכל הקומפוסט. קיימת אפשרות נוספת שהיא שקיות אשפה שמתכלות בקומפוסט, כך שניתן לאסוף בהן את האשפה ולזרוק למיכל הקומפוסט עם השקית.

10) איך יודעים שהקומפוסט מוכן - הקומפוסט מוכן כאשר הערימה אחידה וצבעה חום-שחור, סימן נוסף הוא ריח הערימה במיכל, כאשר הקומפוסט מוכן הריח דומה לריח של אדמה מזובלת או כמו הריח שאחרי הגשם.

קישורים למקורות מידע ומאמרים נוספים בנושא:



מאמר זה הופיע לראשונה בידיעון “בשבילנו”


ידיעון “בשבילנו” הינו לקט מאמרים ועדכונים שאנו, ב"בשבילנו", שמחים לכתוב ולערוך עבורכם- קהל לקוחותינו. הידיעון יוצא לאור פעם בחודש ונשלח לכל המכותבים ברשימת התפוצה שלנו, באמצעות כתובת המייל. 
הצטרפו כעת לרשימת המכותבים ותוכלו ליהנות מידיעון “בשבילנו” הקרוב.

נשמח לדעת מה מעניין אותך!



אם מעניין אותך נושא מסוים, אם חיפשת פתרון אקולוגי- או מצאת אחד… 
כתבו אלינו ל: contact@b-shvilenu.co.il או מלאו את טופס יצירת הקשר

no-lazy