הוסף לעגלה
0 מוצרים
סה"כ

ממתיקים את גזרת הממתקים

ממתקים זה דבר לא בריא. זה הרי ידוע. אנו יודעים זאת כמבוגרים. אנו יודעים זאת כהורים וגם… תתפלאו!- גם ילדנו יודעים זאת. ובכל זאת- כולנו מתפתים אליהם. לטעמיהם המודגשים, לצבעם הבוהק ולצורתם המזמינה- והרי בדיוק בשל כך ייצרו אותם כך. רגע לפני שהדברים יוצאים משליטה (כמו כל דבר בחופש הגדול) קבלו את מדריך הממתקים שיאפשר לכם לחיות איתם קצת יותר בשלום.


ממתקים. בעצם למה לא?

הסבתות שלנו ידעו לספר לנו כבר לפני שנים רבות ש"ממתקים הורסים את השיניים" ושאסור לאכול ממתק לפני הארוחה כי “זה יהרוס את התיאבון”. זה הסתכם בערך בזה. היום אנו יודעים שממתקים מכילים חומרים משמרים, מייצבים, חומרי צבע ומאכל וכמויות סוכר מטורפות. כל אלה נמצאו כהרסניים לגופינו ועלולים להוביל לבעיות של אלרגיות, בעיות במערכת הנשימה, הפרעות קשב וריכוז, פגיעה בשיניים, היפראקטיביות ואף אלצהיימר. כמו כן צריכת הממתקים מחלישה את המערכת החיסונית ויוצרת תחושת שובע המונעת מאתנו לאכול מוצרי מזון מזינים ומגופנו לקבל את כל שנחוץ לו כדי להתקיים.

השפעות אלה, של צריכת הממתקים, הרסניות עוד יותר כשמדובר בילדים. זאת כיוון שגופם קטן יותר (לכן הם מקבלים “מנה” גדולה יותר מהחומרים המסוכנים) וכיוון שמערכות גופם נמצאות עדיין בתהליכי בנייה. חומרים רבים, מהם מורכבים ממתקים, נמצאים אומנם תחת פיקוח והגבלה במדינות רבות (מה שמעיד על מסוכנתם) אולם המידה המותרת נקבעת דווקא בהתייחס לגופו של מבוגר…


לא נאכל ממתקים?!

אז מה? לא נאכל ממתקים?! תראו לי את ההורה שנותר אדיש אל מול התמוגגותו המוחצנת של הילד המכוסה כולו גלידה או שוקולד (משהו מזה הוא גם הצליח לאכול). צרפו לזה עוד את הרצון למנוע “בידול חברתי” ואת האספקט האקדמי על מנגנוני הפיצוי (בסגנון של החסך מוליד תאווה גדולה יותר) והרי לכם המסקנה שלא נרצה למנוע מילדינו (ומעצמנו) ממתקים לגמרי. אה- הם גם טעימים – כבר אמרנו?

מה עושים? מחפשים אלטרנטיבות בריאות יותר לדבר ה- לא בריא הזה ויש כאלה, או לכל הפחות מבקרים את הכמויות ובוררים את האיכויות. אפשר ורצוי לשתף את הילדים בדילמה. זה תמיד עוזר.


טבעיים או אורגניים

ואכן, בשוק הולכות ומופיעות יותר ויותר אלטרנטיבות בריאות יותר לממתקים “ההרסניים” הקלאסיים. אפילו יצרניות הממתקים הגדולות מנסות כיום לקחת את הרכיבים ההרסניים ולהחליפם בחומרים טבעיים שהתגלו בעלי תכונות דומות: צבעי מאכל טבעיים (למשל סלק שנותן את הצבע הסגול), חומרי שימור טבעיים מייצבים טבעיים וכו’. עם זאת, חשוב לזכור כי ברבים מהממתקים המתהדרים בשם “טבעי” לא בהכרח כל החומרים הם טבעיים. עשויים להימצא בהם גם אותם חומרים מזיקים ואין שום התייחסות לתהליך הייצור שלהם.

מבחינה זאת, הממתקים האורגנים מגדילים לעשות. בהם מבטיחים לנו כי לא נפגש בחומרים רעילים או מזיקים וכי קיימת גם בקרה על תהליך יצורם. בקרה שניתן לבנות עליה כיוון שהממתקים האורגניים כמו כל מוצר אורגני- נתונים לפיקוח מקפיד משל עצמם. ואם דמיינתם לכם עוגיית בריאות חסרת צורה וצבע תתפלאו לדעת כי כיום ניתן למצוא ממתקים אורגנים מקסימים, צבעוניים ומפתים לא פחות מאלה הרגילים. נשמע מושלם. רק שהממתקים האורגנים יקרים בד"כ בכ-30% מהממתקים הרגילים וזמינותם, לצערנו, עדיין אינה מספיק גדולה.


הכינותי מראש

אז אופציה טובה היא להכין לבד. כולנו זוכרים את “סוכריות” קליפות התפוזים המסוכרות שנהגנו להכין בילדותינו. קיימים מתכונים רבים ל “ממתקים ביתיים”, צריך רק לחפש. כך למשל, אפשר להכין שלגונים ממיצים טבעיים קפואים בכוס עם מקל/כפית, אפשר להכין חטיף מפצפוצי אורז ושוקולד ועוד. זה חוסך לנו בעלויות, זה מאפשר לנו לדעת בדיוק מה נכנס ל"ממתק" (ומכאן- לגופו של הילד) והילדים ישמחו להיות שותפים להכנה ולפתח בכך סולידריות ל"ממתק" שייצרו בעצמם על פני ממתקים אחרים. אחלה פעילות לחופשת הקיץ.


הגודל כן קובע

מה הלאה? כמו כל דבר שאנו צורכים חשובה הכמות. בין אם זה ממתקים קונבנציונאליים, טבעיים,אורגאניים או שהכנו לבד, כשמם כן הם- מכילים הרבה סוכר ולכן חשוב להגביל את הכמות הניתנת לכל ילד. אם זה בבית או במסיבת יום הולדת- קיימות שיטות מקסימות להגביל את כמות הממתקים פר ילד- החל משקיות יום ההולדת הנוסטלגיות (לשים יותר הפתעות ממתקים) דרך שיפוד ממתקים או שרשת ממתקים (בייגלה מושחלים על חוט) וכן הלאה- כיד הדמיון הטובה. בבית מזגו משקית החטיף הגדולה לשקית סנדוויץ’ או לכוס והפכו את המנה לאישית ומותאמת יותר. העיקרון זהה- לא “לפתוח שולחן” אלא להקציב כמות לכל ילד. זה גם מוזיל את ההוצאות.


חושבים כמו משרד פרסום

אז השקענו בממתק אורגני או טרחנו והכנו לבד- זה לא אומר שהילד ירצה לאכול את אותו. מה עושים?! מתחילים לחשוב כמו משרד פרסום. משרדי הפרסום והיצרניים משקיעים משאבים רבים בהפיכת הממתקים ל"פיתיונות" של ממש עבור הילדים. לכן- בבואנו להציע לילדים חלופה עלינו להפוך למחלקה קריאטיבית של ממש- הן “בעטיפה” והן בשם הניתן. כך למשל, נחתוך פלחי תפוח לרצועות דקות ונקרא להם “צ’יפס תפוחים”, נשפד פירות יבשים (או רגילים) על “שיפודי פירות”, נעטוף בניירות צבעוניים, נגיש בכלי הגשה לא שגרתיים כמו בתבניות סיליקון קטנות (של מאפינס) וכן הלאה- כיד הדמיון הטובה. ומה עם הממתקים שקניתם בחנות- איתם תבצעו תהליך הפוך לגמרי. הוציאו כל ממתק או חטיף מאריזתו המקורית וכבר תראו איך הילד אוכל פחות.


הברירה הטבעית

עם כל זאת, אל לנו לזכור את הברירה הטבעית… הפירות והמים!. לפעמים אנו כל כך בטוחים שהילדים לא יאכלו פירות, ירקות או ישתו מים שאנו בכלל לא מציעים. במסיבות ימי הולדת לדוגמא, מעטים מציעים מים לילדים או פירות. נתפלא בודאי לגלות שהילדים יבחרו רבות באופציה זו לו רק תהיה קיימת. על אחת כמה וכמה אם נהפוך אותה לאטרקטיבית כפי שפורט. פירות יבשים הם גם אופציה טובה שילדים מאוד אוהבים ושפעמים רבות כלל לא נלקחת בחשבון. כאשר אתם שולחים ילד למסיבה ציידו אותו בבקבוק מים- לפחות תהייה לו אופציה.


מגיעים שבעים

ולסיום זכרו איפה התחלנו- ממתקים הם לא דבר בריא. אנו רוצים להגביל את צריכתם, לבקר את איכותם- כן גם בימים של חופש גדול, של מזנוני ברכה ומסיבות ימי הולדת. טיפ קטן- שנייה לפני שהשליטה בורחת לכם מהידיים- תנו להם לאכול ולשתות רגע לפני שאתם יוצאים מהבית. בדרך כלל הפעילויות האלה הם בין הארוחות ויש סיכוי שהילדים כבר רעבים (מה שיגביר את צריכת הממתקים ושתיית המיצים). תחשבו על זה כמו הליכה לסופר- לא הולכים רעבים… גם אם תלוו אותם בכל זמן היציאה מהבית, גם אם תכננתם לקחת אוכל אתכם… הפיתויים מחוץ לבית רבים יותר ויהיה לכם הרבה יותר קשה להקפיד. בהצלחה.



מאמר זה הופיע לראשונה בידיעון “בשבילנו”


ידיעון “בשבילנו” הינו לקט מאמרים ועדכונים שאנו, ב"בשבילנו", שמחים לכתוב ולערוך עבורכם- קהל לקוחותינו. הידיעון יוצא לאור פעם בחודש ונשלח לכל המכותבים ברשימת התפוצה שלנו, באמצעות כתובת המייל. 
הצטרפו כעת לרשימת המכותבים ותוכלו ליהנות מידיעון “בשבילנו” הקרוב.

נשמח לדעת מה מעניין אותך!

אם מעניין אותך נושא מסוים, אם חיפשת פתרון אקולוגי- או מצאת אחד… 
כתבו אלינו ל: contact@b-shvilenu.co.il או מלאו את טופס יצירת הקשר

no-lazy